Framgångar för Stockholmsflickor i Flick-SM 2020

Den 17-19 januari har Sveriges Schackförbund arrangerat Flick SM i Örebro med Örebro SS som lokala arrangörer. Sammanlagt deltog 86 flickor i de fyra klasserna (Klass A {20-17 år} 5 deltagare, Klass B {16-14 år} 21 deltagare, Klass C {13-11 år} 43 deltagare och Klass D {10 år och yngre} 17 deltagare). Av de 86 tjejerna var 28 från Stockholmsklubbar.

Två av klasserna vanns av tjejer från Stockholm. I B-klassen vann Linnea Johansson-Öhman, Järfälla SS, på 6 poäng av 7 möjliga

och i C-klassen vann och Alva Ling-Tran, Trojanska Hästen, på 7 av 7 möjliga.

Förutom de två segrarna tog Stockholmstjejerna ytterligare tre pallplatser genom Anastasia Tolstoj, Wasa SK,

som kom trea i B-klassen, Zulfiya Mirabdulla, SS 4 Springare som kom tvåa i C-klassen.


och Cristina Ostafiev, Trojanska Hästen, som kom tvåa i D-klassen.

Alla resultat kan ses HÄR.

Fler bilder från tävlingen finns HÄR.

Text: Jonas Sandbom
Foto: Lars OA Hedlund

Stockholms Schackförbunds kongresser 2020

På kvällens (2020-01-16) konstituerande styrelsemötet i Stockholms Schackförbund beslöt styrelsen datum för 2020-års kongresser.

Vårkongressen 2020 äger rum 2020-06 08 klockan 19:00 på Salongerna.
Höstkongressen 2020 äger rum 2020-12-10 klockan 19:00 på Salongerna.

Motioner till vårkongressen ska vara kansliet tillhanda senast 2020-04-27. Motioner till höstkongressen ska vara kansliet tillhanda senast 2020-10-29.

Text: Jonas Sandbom

Hej alla schackspelare i Stockholm!


TU:s ordförande Tomas Silfver

Jag vill härmed önska alla schackspelare i Stockholm välkommen till ett nytt spännande schackår. Årets höjdpunkt Rilton Cup har avslutats och även om det inte blev någon svensk seger i den högsta klassen kan vi konstatera att framtiden för Stockholmschacket ser lovande ut med alla lovande juniorer och kadetter runt om i länet. Ingen nämnd och ingen glömd.

Allsvenskan och Stockholmsserien startar redan nu på söndag och på måndag startar Lag-DM där vi kan räkna med att Sällskapet vinner Elitserien och därmed Lag-DM. Men det återstår fortfarande mycket att spela om i de andra serierna så det blir en spännande avslutning på säsongen.

I Allsvenskans Elitserien toppar bland annat Sällskapet serien med 3 raka vinster. Och vi får se om Passanten II och Pjäsen som leder division 4 respektive 5 i Stockholmsserien kommer att vara seriesegrare när serien avgörs i mars månad.

Stockholmsmästerskapen startar i början av mars månad och i fjol blev meste Sverige mästaren Axel Ornstein Stockholmsmästare för första gången!

En nyhet för i år är att det också är priser till bäste junior, kadett och dam. Ta nu chansen att bli Stockholmsmästare i år!

Och i vår satsning på att uppmärksamma damschacket kommer vi att försöka få till stånd en match mellan medlemmarna i förbundsstyrelsen och de kvinnliga schackspelarna i Stockholm. Håll utkik efter mer information.

Vi i Stockholms Schackförbund har lyckats knyta till oss några nya skribenter till hemsidan och vi kommer att publicera fler artiklar där.

Vi kommer att köra en ny nybörjarkurs i vår så håll utkik efter den på hemsidan om ni känner personer som är intresserad av att lära sig spela schack.

Och glöm inte att kolla in på förbundets hemsida och på Facebook-sidan vad som händer på Salongerna!

Tomas Silfver
Ordförande Tävlingsutskottet

Text och Foto: Tomas Silfver

Sällskapet har tagit ett stadigt grepp om segern i Elitserien i lag-DM

Stockholms Schacksällskap besegrade favorittippade Wasa SK med klara 9½-4½ trots att Wasa hade fyra stormästare i laget mot inga i Sällskapet. Wasa hade kallat in Afrikas bästa spelare Bassem Amin (2699) på första bord, men han fick nöja sig med remi mot en av världens starkaste IM Jonathan Westerberg (2546). Sällskapet möter i sista omgången … Läs mer